maandag 10 december 2012

Breien voor Hongarije

Vorig jaar heb ik een trui gebreid voor een jongetje van 8 jaar in Hongarije. Ik had me toen opgegeven via een oproep bij Berthi. Gevraagd werd om in zeer korte tijd 76 truien te breien voor de kinderen in Bódvalenke, Hongarije. Nou dat is allemaal gelukt. Bij Berthi kun je het hele verhaal lezen en de truien zijn allemaal gebracht door Frouke Schouwstra, die de actie opgezet heeft.

LogoNu is er weer een brei- en haakactie gestart. Een groep breiliefhebbers in het noorden van Nederland was zo geraakt door het ontroerende verhaal van Frouke Schouwstra en zijn nu een nieuwe actie gestart.

Meer hier over kun je lezen bij Breien voor Hongarije.

Ik heb me al opgegeven om iets te breien, sokken en een omslagdoek. Geef je ook op om iets te breien of te haken ! En je hebt de tijd ! Het hoeft pas af te zijn in mei 2013.



10 opmerkingen:

  1. Wat weer een prachtige actie. Dit zal ik doorgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het doorgeven, ik ga een kijkje nemen want ik kan nu sokken breien! (met en zonder ronde teen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verrassing dat je onze actie voor de mensen in Bódvalenke Hongarije hier ook bekend maakt. Het dorp heeft onze hulp erg nodig en alle beetjes helpen. Het fijne is dat alle handwerken door onze vrienden persoonlijk aan de mensen in Bódvalenke wordt gegeven. Op de alle breiwerken staat de naam van de bewoner voor wie het is gemaakt.
    Ik dank jullie al bij voorbaat voor jullie enthousiasme.
    Liefs, Lineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Margriet, je weet, ik houd niet van handwerken, maar zou wel graag een paar sjaals willen breien zolang mijn armen en polsen dat toelaten. Gewoon eenvoudige - maar lekkere warme - sjaals. Kun je mij een beetje adviseren? Ik vind het een fantastsich project!
    Je zus Leidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha zus,
      Je kunt je eerst opgeven om een omslagdoek te breien. Dan krijg je een persoon toegewezen voor wie je gaat breien. Daarna kan ik je wel een gemakkelijk patroon opsturen.
      Groetjes je zus.

      Verwijderen
    2. Hoi, is goed. Hoor het wel van je!
      Enne.....voorzichtig aan in Winschoten.....

      Verwijderen
  5. Ha! Ik zie dat Lineke ook al reageerde...Wat fijn dat je dit geplaatst hebt. Dank je wel! Sinds gisteren staat er op de breienvoorhongarije-site (de site die Lineke dus opgezet heeft en beheert, geweldig!)een soort "jaarverslag"van degene die het initiatief tot dit bijzondere dorp genomen heeft: Eszter
    Ik vertaal altijd haar berichten. Kijk vooral ook eens op www.bodvalenke.eu Dan zie je hoe bijzonder dit dorp is....Nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb Lineke in oktober ontmoet tijdens een breicafe. Toen kwamen de truien van vorig jaar ter sprake en zodoende wist ik dat zij nu het "Breien voor Hongarije" organiseert, is inderdaad geweldig.Wat een toeval, de wereld van breiers is klein. Gister sprak ik een meneer uit Mensingeweer die jij ook kent, zijn vrouw is ook al aan het breien, dan weet jij denk ik wel wie ik bedoel. Morgen plaatst de Borduurvrouw ook een bericht, zij heeft veel lezers. Zij is ook enthousiast gemaakt.
      Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
  6. Margriet Gefeliciteerd met je weblog.Kwam het van daag toevallig via de borduurvrouw tegen.Heb alle logjes al gelezen en zet jouw weblog bij de favorieten.Nu kan ik je bezigheden volgen en hoef niet tot de eerstvolgende les te wachten.
    Breien voor Roemenie vind ik een prachtig idee,maar helaas brei ik niet meer.Groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Truus, leuk dat je me ontdekt hebt en een reactie achtergelaten hebt.
    Heb net bij Elma nog wat wol gehaald voor de omslagdoek die ik ga breien voor een mevrouw in Hongarije. De borduurvrouw gaat sokken breien.
    Groetjes Margriet

    BeantwoordenVerwijderen