zondag 30 december 2012

Breiles

Tijdens de kerstdagen heb ik breiles gegeven aan mijn schoondochter.
Op school had ze ooit leren breien en een aantal jaren geleden had ze een dekentje gebreid voor de kat (die er nooit op ligt). We hoefden niet naar de winkel (gesloten tijdens kerst, ha ha) maar konden uit mijn inmiddels steeds groter wordende wol voorraad,  garen  uitzoeken voor een sjaal/kol.
Het werd Delight verloopgaren van Drops.

We begonnen op de ouderwetse naalden, maar o wat ging dat met veel "kramp" in de handen gepaard en dan die naalden strak onder de armen.
Ik zelf brei alleen nog maar op rondbreinaalden (behalve sokken). Dus steken opgezet op de rondbreinaald en haar geleerd hoe je continentaal  moet breien.

We kozen voor de ribbelsteek, dus steeds recht breien, wel zo makkelijk. Ze heeft heerlijk zitten breien en zo nu en dan moest ik even "ingrijpen" omdat er hier en daar een steekje dreigde te vallen.
Ik hoop dat ik haar enthousiast gemaakt heb voor het breien en ben benieuwd naar het resultaat.

Nagekomen bericht; ik kreeg zojuist een aantal foto's van de sjaal. Er is al een halve meter gebreid !
Ze heeft de smaak te pakken. Geweldig.



6 opmerkingen:

  1. goede morgen Margriet.
    En weet je al hoe ver de col gevorderd is je laat ongetwijfeld het resultaat hier zien.
    Leuk is dat he als iemand je vraagt wil je mij helpen met breien,mij geeft het altijd een goed gevoel zeker als ze ook nog iets mee gaan doen.
    Fijne zondag.groet Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elly kent het brei gevoel heel goed, kleurtjes, draadjes en naalden. Ook van haar hand komen de mooiste breisels.
    Iedereen wil je wel breien leren.
    De kleurrijke collectie van Margriet is prachtig, altijd makkelijk als je wat in huis hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor dat je haar hebt kunnen helpen daarmee. Wie weet slaat het virus over!?!
    Dank voor je leuke reactie op mijn blog.
    Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2012

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je schoondochter wil leren breien, ben benieuwd naar haar col. En met zo'n geduldige en deskundige juf is ie vast in een mum van tijd gereed. Groeten en fijne jaarwisseling, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij hebt de kerstdagen 'nuttig' doorgebracht! Leuk hoor! Ik wens je een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om het weer door te geven aan de volgende generatie...

    Jij ook een hele fijne jaarwisseling gewenst en al het goeds voor het komende jaar!!!

    BeantwoordenVerwijderen