donderdag 14 februari 2013

Dappere Iris

En ineens is er een prachtig blauwe bloem tussen de sneeuw. De Iris reticulata, een vroegbloeiende iris. De plant bloeit al vanaf half februari.
Maar in deze kou zou ik zeggen; ik wacht nog even met bloeien, maar nee hoor we zetten door.
Deze iris groeit hoog in de bergen van de Kaukasus en is dus bestand tegen de kou.

Ik vraag me wel af hoe het met de bestuiving of bevruchting  gaat, want ik zie nu helemaal geen hommels of andere insecten. Maar misschien is er sprake van zelfbestuiving ? Bij de sneeuwklokjes en helleborussen  zie ik vaak zaaddozen. Mijn helleborus zaait zich ook wel uit.
Wie weet het ? 
Maar in ieder geval is de lente in aantocht.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Margriet, wat een prachtige en bijzondere bloem is dat! Geen idee hoe het zit met de bevruchting. De intense blauwe kleur steekt goed af tegen de witte sneeuw...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat mooi! Echt een dappere Iris inderdaad! Een klein lente-kadootje in de tuin :)

    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad Margriet, de lente is stilaan toch in aantocht, gelukkig! Ook bij de borduurvrouw is er melding gemaakt van de dappere bloemetjes die zich toch al boven de grond wagen.
    Hoop doet groeien!??
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende blauwe bloem en dat in deze tijd van het jaar. Ieder bloemetje is nu zo speciaal en ook zo vol belofte van een nieuwe lente, ik kan niet wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een mooie lentebode op deze ijzelige dag. Hoe het echt met de bestuiving gaat weet ik niet, maar er zitten bij mij wel van die zwermpjes kleine vliegjes in de tuin. Mogelijk doen zij het werk.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joke, het zou best kunnen van die vliegjes.
      Groet Margriet

      Verwijderen
  6. OOh wat heb ik een zin in het voojaar.Hier glibber je op het moment alle kanten op.Zo lekker, zonder jas nmaar buiten, ik ben nu 10 minuten bezig met jas jaal, etc eer ik naar buiten kan...haha.
    Veel plezier morgen Margriet op de beurs....zal je een beetje aan me denken???haha.

    Groetjes Cis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cis, ik zal aan je denken.
      Groetjes Margriet

      Verwijderen
  7. Een mooi en apart dapper Irisje, blauw van de kou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Las bij Nienke al van je verrassing in de tuin.En we zijn niet nieuwsgierig hoor,maar dit is mooi!Ga morgen ook kijken,want ze staan hier ook in de tuin.
    Morgen gezellige dag,was leuk vandaag.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Idd wat een dappere bloem de iris,wij zijn hier al blij dat in April de eerste sneeuwklokjes komen, nu is hier nog twee meter sneeuw, maar niet koud. Wat heerlijk al zo een mooie bloem in je tuin te vinden. Ik zal de iris-elf op mijn blog zetten, ter ere van jouw tuin-iris...
    kram Christl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je Christl. Dank je.
      Lieve groet Margriet

      Verwijderen
  10. Die is er al vroeg bij. Leuk dat er bij Christl een vervolg op komt.

    BeantwoordenVerwijderen