vrijdag 1 februari 2013

Letterbak SAL

Vandaag  de eerste resultaten van de Letterbak SAL.
Het borduurtje dat er in zit was om even te kijken hoe het zou staan, ik was er nog niet uit op welk linnen ik moest borduren.
Uiteindelijk  heb ik gekozen voor 11 en 13  draads naturelkleurig Belfast linnen. Op de 11 draads stof borduur ik met 1 draadje  over 1 draadje en op de 13 draads ook met 1 draadje. Ik borduur  met  Au Ver a Soie zijde. Omdat ik nog heel veel zijde over had van een ander project heb ik voor dit garen gekozen en ik borduur dan ook niet met 1 kleur.

Mijn thema is, hoe kan het ook anders; Handwerken.
Mijn patronen haal ik onder andere uit deze twee borduurboeken.

Exercise de style en Dites le avec des fleurs  van Marie Suarez,  een Franse ontwerpster.
Deze boeken kocht ik bij de Handwerkboetiek.
Er staan heel veel kleine ontwerpjes in die geschikt zijn voor de letterbak.
Deze twee kleine merklapjes en een lapje met geborbuurde bandjes heb ik af.

Verder heb ik één alfabet geborduurd uit het boekje Letters in kruissteek van Elsie Svennas, een Zweedse ontwerpster. Het boekje kocht ik op een rommelmarkt.


Ook heb ik het rode schoollapje dat Elma, mijn handwerkjuf, voor mij ontworpen heeft voor mijn pronkrol geborduurd.
Het is nog niet helemaal af, er moeten nog een paar motiefjes in het thema Handwerken op geborduurd worden. Wonder boven wonder paste het ontwerp precies voor het vakje waar het in moet. Dit borduurde ik op 11 draads linnen met 1 draadje over 1 draadje.

Het borduren is niet veel werk, nou ja je moet natuurlijk patroontjes uitzoeken die passen.
Maarrr..... het voorbereidend werk, zoals het rijgen van de lapjes, het meten en tellen van het aantal draadjes dat is tijdrovend. Maarrr..... ik rijg ook het midden van het werk en de extra stof die om het kartonnetje komt tel ik heel precies uit. Doe je dat niet dan kost het teveel linnen.
Verder trek ik op de grens van de door te knippen lapjes een draad uit zodat je heel precies kunt knippen.

En dan komt het aanbrengen van het borduurtje om het kartonnetje. Dat is ook passen en meten. Ik heb vandaag millimeterpapier gekocht. Dit plak ik op karton zodat ik heel precies een malletje kan maken.
Binnenkort zal ik op mijn blog laten zien hoe ik dit ga doen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen en hoe jullie de afwerking aanpakken.
Veel succes allemaal !



27 opmerkingen:

  1. Prachtig wat je gemaakt hebt hoor!
    Vraagje.......ik sta niet op je lijst? Maar doe al vanaf begin januari mee ( zie lijst borduurvrouw)
    Ik ga je leuke blog in ieder geval met plezier volgen.

    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wendy,
      Je staat er nu bij. Ik heb de lijst heel vaak gecontroleerd en dan gaat er toch nog iets mis. Maar het is nog niet te laat.
      Groet Margriet

      Verwijderen
  2. Mooi hoor ik ben inderdaad benieuwd hoe jij het er op gaan doen.
    Succes verder!
    Groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helaas moet ik nog beginnen.
    Door allerlei toestanden waaronder ziek zijn is het nog nniet gelukt.
    Maar wat ik heb gezien ziet er allemaal mooi uit.
    Veel suc6 voor de nieuwe maand.
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te doen. Helaas heb ik er geen tijd voor. Jammer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk Margriet en die boeken lijken me erg handig.Maar eens kijken bij de Handwerkboetiek of op de Handwerkbeurs.
    Succes verder.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Margriet, heel leuk jouw verslag over je letterbak. Super dat je alle blogs die met de SAL meedoen in je linkerkolom hebt geplaatst. dat is heel makkelijk om iedereen te volgen. dank daarvoor.
    Succes en groeten, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt genoeg voorraad voor patroontjes. Leuk project! Mooie letterbak.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om te zien wat jouw werkwijze is,ik heb alleen nog maar een stel letters maar ik hoop volgende maand meer te kunnen laten zien.
    Mooie boeken zijn dat,ik heb ze ook,een bron van inspiratie...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg leuk en... deze week ga ik nog een klein borduurwerkje beginnen dus zou ook graag mee willen doen aan jullie SAL!
    groetjes van Marijke
    www.quiltcrea.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marijke,
      Ik heb je aan mijn lijst van deelnemers Letterbak Sal toegevoegd.
      Heb jij je ook aangemeld bij de Borduurvrouw ?
      Groet Margriet

      Verwijderen
  10. Je hebt een prachtige stofkeuze, kleurt erg mooi bij de letterbak. Ik hou erg van die kleur;-)
    Volgende maand zal ik ook iets laten zien.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig die letterbakken SAL, ik las er al bij meer mensen over. Je boekenkeuze is mooi, daar staan zulke leuke patroontjes in! Benieuwd naar het vervolg...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat superrr leuk al die letterbakken te zien !
    Ik ben er ook al een tijdje mee bezig, ja het uitmeten is heel wat werk !

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Margriet, wat fijn dat je alle letterbak blogs vermeld hebt.
    Lekker overzichtelijk. Vooral voor een niet blogger.
    Grappig dat we allebei de letters uit hetzelfde boekje hebben gekozen.
    Succes en bedankt, fijn weekend, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mieke,
      Ja , het leek me wel handig om alle deelnemers met een blog te vermelden. Hoef je niet zo te zoeken. En ik vind het ook leuk om iedereen te volgen bij hun vorderingen. En dat boekje, ik had het al gelezen bij de borduurvrouw. Toevallig.
      Succes en ook een fijn weekend,
      Margriet

      Verwijderen
  14. Hoi Margriet,

    Bedankt voor de tip dat je er een draadje uittrekt, zodat je recht knipt.Met 12 draads is dat soms moeilijk te volgen.

    Ik plak het op karton met zuurvrij tape!!( tegen verkleuring van je werkje)En misschien wel een stukje filterwatten achter het borduurwerkje, dan komt het misschien niet zo op de millimeter aan.Als het borduurwerkje erin gaat, dan bolt het wat op en vult de randjes mooi aan.( was tip van borduurvrouw trouwens hoor).
    Ik doe kleine lapjes ( meteen geknipt) en doe ze later met een aantal tegelijk in de letterbak.

    Groetjes Cis

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Margriet,

    Ben ik nog een keer.Wat een geweldig leuke boeken.Ik heb gekeken bij de handwerkboetiek maar kan ze niet vinden, en krijg geen reactie op mijn mail.
    Mocht iemand zeggen...ik ga naar de beurs en ik neem ze mee voor je ( uiteraard betaling) hou ik mij aanbevolen!!!!
    Groetjes Cis

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk verslag heb je gemaakt van je eerste update en wat ben je al ver. Het ziet er schitterend uit en heel fijntjes. Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig!!! En wat een leuke boeken waar je jouw patroontjes vandaan hebt!!

    Groetjes, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Margriet, bedankt voor je reactie op mijn post van de letterbak.
    Ik heb nog een leuk advies voor wat boekjes die goed te gebruiken zijn voor de letterbak.
    Het zijn "Cocolat, Thé, café" Mango Pratique.
    " Un air de Campagne" Mango Pratique
    en " Le Monde de Beatrix Potter" Mango Pratique.
    Verder zijn de " Création Point de Croix, goed te gebruiken.

    Succes met de steekjes, Evelyne
    http://eefsneedle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie keuze stof en garen heb je gemaakt. Bedankt voor de boekentips. Zelf ben ik nog op zoek naar patronen. Straksop de Handwerkbeurs wil ik ook kijken. Je krijgt een erg mooie letterbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Margriet Aan al de reactie's bij jou en de borduurvrouw kun je zien,dat het goed leeft onder de borduursters.Ik vind het allemaal plaatjes om te zien.Groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jij doet dus ook mee met de letterbaksal van de borduurvrouw net als ik, maar tijd vinden is een probleem. Maar ik doe al mee aan de sal van marie carton en van Jeanny, dus....
    Maar we geven niet op en blijven doorgaan met handwerken, misschien vind ik bij wat inspiratie?
    Heb me alvast lid gemaakt!
    Groetjes, rita.
    Bedankt om mijn blog op de jouwe te zetten, ga ik ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Rita,
    De Sal van Jeanny komt later, komt in de map; nog uit te voeren projecten, zoals zoveel. Leuk dat je me gaat volgen, bedankt.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Margriet, kon je geen mail sturen no-reply...dus maar even zo... je had de vraag of het kabinet een jaar project was....
    Ja het was een jaar project doordat er een pauze van 5 maanden in zat....(wat ik niet leuk vond)...
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen