dinsdag 5 februari 2013

Sokken van teen tot boord

De eerste sok gebreid van teen tot boord is af. En wat is me dat meegevallen. Had ik dat maar eerder ontdekt. Ik brei  al 40 jaar sokken op 4 of 5 naalden, maar nu brei ik ze op een rondbreinaald !

Hier in het westen breien we sokken of 4 of 5 naalden en vanaf de boord.
In het Midden-Oosten, waar het sokken breien is ontstaan, werden van oudsher sokken vanaf de teen gebreid. De bijna altijd meerkleurige sokken hadden vaak prachtige patronen in de stijl van de ter plaatse gemaakte tapijten, met vaak een punt of krul op de teen.
Om te zorgen dat die teen altijd goed uitkwam, was het logisch om aan die kant te beginnen.
De sok werd dan verder tot aan de boord als een soort koker gebreid en pas later werd er op de goede plek een hiel in gezet.( bron;  "Sokken van teen tot boord" van Jo An Luijken & Marlies Hoogland ).

Hier zie je de opzet van de teen en dat ik al een paar toeren gebreid heb. Op een You Tube filmpje van Judy's Magic Cast On heb ik geleerd hoe je de steken op moest zetten. Nou dat heb ik heel wat keren moeten bekijken voordat ik het onder de knie had.
De steken zijn  over 2 naalden verdeeld. Door steeds aan beide kanten te meerderen ontstaat de teen.
En dan brei je de voet tot de goede lengte.
Dan ga je meerderen voor de spie.
Toen kwam de kleine hiel.Ook dat ging voorspoedig. En daarna snapte ik de beschrijving niet meer.
Want de grote hiel moest gebreid worden.
Heb het breiwerk even weggelegd en nog een keer goed gelezen. Er werd gesproken over "omslagsteken" en "bijbehorende" steken en daar kwam ik niet uit. De kleine pennen weer verwijderd en toen snapte ik het ineens, ik had bij het heen en weer breien van de kleine hiel omslagen gemaakt en die moest ik opnemen en samenbreien. Hier brei je heen en weer tot alle steken samengebreid zijn.

En dan heb je ineens de hak klaar en kan het been en de boord gebreid worden.

Voordeel van het breien van sokken van teen tot boord is dat je de wol helemaal op kan breien. Maar dat geldt alleen voor hele grote maten.

De 2e sok heb ik onderweg in de auto, jawel, en zonder You Tube, opgezet.
Voordeel van sokken breien op een rondbreinaald is; de naaldjes zitten niet in de weg en vallen niet uit je breiwerk. Nadeel kan zijn dat de draad van je rondbreinaald een beetje in de weg zit.

Zoals je ziet, moet ik wat te doen hebben tijdens lange ritten en dan is sokken breien op de rondbreinaald ideaal. Deze sokken gaan naar Hongarije.

22 opmerkingen:

  1. hoi margriet
    Wat zijn ze leuk geworden. Ook mooie kleurtjes.
    Dus het is de moeite waard om een keer van af de teen omhoog te breien.
    Ik neem deze week nog even privee comtact met je op over de HWB.
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elly,
      Je bent er al weer snel bij ! Ja mail mij maar even.
      Groet Margriet

      Verwijderen
  2. Mooi garen heb je gebruikt. Goed dat je dit toch aangepakt hebt. Het lijkt mij idd handig als je het garen zo op kunt breien. Als ik goed begrepen heb kun je ze ook nog allebei tegelijk breien? Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beide tegelijk breien, ja dat heb ik ook al eens ergens gelezen. Wie weet komt dat er ook nog wel eens van.
      Groet Margriet

      Verwijderen
  3. Mooi, heel mooi, maar daar begin ik toch niet aan, sokken breien.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er prachtig uit die nieuwe sok, daar zullen ze in Hongarije blij mee zijn. Je hebt hem ook wondersnel gebreid, komt dat doordat je met de teen begonnen bent? Het klinkt allemaal erug ingewikkeld, ben zelf net zo ver dat ik nu bij mijn 8e sok geen hulp meer nodig heb.
    Groetjes en tot snel, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het sneller breit.
      Maar ik was vorige ook een paar dagen zonder computer en dan hou je heel veel tijd over om te breien.
      Ik neem ze mee.
      Margriet

      Verwijderen
  5. Dat ziet er goed uit en lijkt niet erg moeilijk te maken.
    De reden dat wij sokken van boord naar teen maken,is dat je dan een nieuwe teen er aan kunt breien als de sok te klein wordt of kapot is bij de tenen.Mijn Moeder heeft dit vaak gedaan.
    succes met breien.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Truus, ik heb ook vaak nieuwe "voeten" aangebreid. Was inderdaad handig, maar dan moest je wel voldoende garen hebben.
      Margriet

      Verwijderen
  6. Het ziet er best ingewikkeld uit! Mooi kleurverloop..
    Wat een idee om met een rondbreinaald te breien.
    Succes met de tweede sok!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer eens wat anders ,dan is sokken breien wat minder saai.Het kleurtje is ook prachtig,wat zullen ze blij zijn met zulke mooie sokken.Groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen

  8. nee Margriet de sjaal gaat niet mee naar Zwolle maar morgen of donderdag op de post.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig zijn de sokken geworden. Wil je nog een paar breien, kun je dinsdag nog een kleurtje Regia color uitzoeken. Deze wol stel ik beschikbaar voor het breiproject in Hongarije. Wat zullen de mensen in Bodvalenke bij zijn met deze mooie gekleurde sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Elma, Ik dacht al zou ze mijn sok al gezien hebben ?
      Fantastisch nog een paar bollen wol uitzoeken. Misschien voor een paar herensokken ?
      Groet Margriet

      Verwijderen
  10. Dat intrigeert me wel die sokken zo breien, ik zie het niet echt zitten om dit te doen, brei ook altijd van bovenaf met 4 naalden tot nu toe, ben ook niet zo'n held met een rondbreinaald ;)
    Kan je zeggen waar je dit vond, het filmpje of beschrijving? Wil het zeker eens overwegen.
    En in de auto heb ik ook altijd vanalles mee om te doen zoals breien, lezen of borduren, zo zonde van je tijd anders...
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rita,
      In mijn blog staat de naam van degene die het filmpje gemaakt heeft, je moet het even via Google opzoeken. Verder staat de titel van het boekje ook op mijn blog.
      Veel succes ermee.
      Margriet

      Verwijderen
  11. Dank je Margriet dat je mijn blog was, en bedankt voor je lieve reaktie. Wat leuk dat je zo van handarbeiden houdt. Ik ook, maar houw toch meer van tekenen, schilderen en pottenbakken, kijk maar op Facebook, gewoon mijn naam intikken.
    Ik vind jou blog ook heel erg mooi, geweldig.
    lieve groet Christl

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Margriet nog gefeliciteerd met je prijs,weer wat patroontjes erbij.Maar er moeten ook nog heel veel hokjes gevuld worden.Omdat ik geen mailadres van jou heb,bedank ik je voor de gezellige middag en tot dinsdag.Groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi.waar kan ik een matentabel vinden voor het breien vanaf de teen met een rondbreinaald? Zo weet ik hoeveel keer ik moet meerderen voor de juiste maat van sok

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem !
      Ik brei de sok vanaf de teen volgens een schema. Dit staat in het boekje " Sokken van Teen tot Boord". Je kunt het bij Wolhalla bestellen.
      Groet Margriet

      Verwijderen
  14. Het heeft me erg veel moeite gekost bij u binnen te komen. Sowieso ben ik geen robot en ik vond het geen handig systeem om dit te bewijzen, maar nu terzake:
    Ik ben ook een oude breister, en ik heb nog meer met u gemeen. Ik snap ook niet meer hoe ik verder moet. Ik heb één van de dames van de sokken al gesproken, maar tot mijn grote verbazing ging zij de tekst voorlezen, die ik al enkele keren had gelezen, dus dat was niet erg verhelderend en zeer teleurstellend. Het deed mij bijzonder veel deugd uw blog te vinden met hetzelfde droevige nieuws. Hoe hebt u de hiel afgewerkt, net als een normale Hollandse hiel als vermeld in Zo breien sokken? Graag een reactie. Ik weet niet wat er nu gaat gebeuren, want ik was ten einde raad met de ik ben geen robottest. Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tot mijn grote vreugde heb ik de sok alsnog af kunnen maken. M.i. is de beschrijving niet helemaal zoals hij zou moeten zijn, want ik heb hem niet volgens de beschrijving van het boekje kunnen afmaken. Maar.... dat is niet aan mij.
    Ik vond het heel prettig te vernemen dat u ook destijds met de handen in het haar hebt gezeten als geroutineerde breister. Als de beschrijving echter niet klopt, kan het problematisch worden. Hartelijk dank te hebben mogen delen in uw breiavontuur. Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen