dinsdag 26 maart 2013

Museumbezoek Appingedam

Afgelopen zondag gingen we nog even op de valreep naar Museum Stad Appingedam.
Het ging ons om de tentoonstelling Groninger Kinderportretten, nog te bezichtigen tot en met Pasen. Er hangt een portret van een jongetje, dat ongeveer 86 jaar geleden is geschilderd door Johan Dijkstra, lid van het schilderscollectief  De Ploeg.


Dat jongetje is Victor Dozy, zoon van Reinhart Dozy, ook lid van De Ploeg.
En waarom wij daar naar toe wilden is omdat we dat jongetje kennen.
Helaas was het verboden om een foto van het portret te maken.


Maar ik mocht wel foto's maken in  het museum. Kijk maar even mee.






een chatelaine en een breischede





een diploma Costuumschool volgens Weener en Fransche Coupe en voor Reformkleeding te Groningen









Appingedam is bekend om zijn hangende keukens. We hebben de "binnenstad" nu niet bezocht omdat het die middag zo gruwelijk koud was.


foto van Wikipedia


6 opmerkingen:

  1. Wat heb je veel nostalgische handwerken gezien. Dat lijkt me puur genieten. Jammer dat je het portret niet mocht fotograferen. Maar je hebt het zelf gelukkig wel kunnen zien. Bijzonder omdat je hem kent, zoals hij nu is. Van die hangende keukens heb ik nog nooit gehoord. Heel apart. Deden ze dat om gelijk een afvoer naar het water te hebben?
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Margriet, Wat jammer nou dat je het portret van Victor niet kon fotograferen, had het graag gezien... Hebben Victor en Fokje zelf het museum bezocht? Wie heeft het portret in bezit?
    Appingedam is een leuk stadje, alleen vond ik het wat vervallen toen ik er vorig jaar voor het laatst was. Veel lege winkels en zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je in Appingedam was.Stukje nostalgie,omdat het 5km van mijn geboorteplaats ligt.
    Is er geen catalogus waar een foto van het schilderij in staat?
    Mooie handwerkspullenheb je mogen fotograferen.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twee jaar geleden hebben we het museum ook even bezocht en dat mooie stukje van Appingedam met die uitbouwtjes boven de gracht gezien. Jammer dat je het schilderij nu niet kunt laten zien, is het er één die op de website staat? Vorig jaar vertelde Mienke over zijn vader, het graf is hier vlakbij.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zo'n kijkje in het museum!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Margriet, ik zie op een foto een breischede.Ik heb er 20 jaar geleden een gekregen en wist niet goed wat ik er mee aan moest.Hij ligt in mijn handwerk kastje.Ik zal hem een uitproberen.Mooie foto's heb je gemaakt.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen