zondag 3 maart 2013

Oude handwerkjes

Ik heb niet veel handwerkjes van vroeger, maar deze wil ik toch even laten zien.



Ik borduurde het 50 jaar geleden. Ik zat op de Mulo en was toen 13 of 14 jaar. De techniek is "schaduwwerk", maar dat wist ik toen nog niet. 













Het volgende borduurwerkje is het rode schoollapje van mijn moeder. Zij maakte het in 1930 en was toen 9 jaar jong. 

Of haar moeder haar er ook bij geholpen heeft weet ik niet, het bleef natuurlijk op school. Later was mijn moeder geen handwerkster. Ze breide wel hoor.  Ik heb de liefde voor handwerken denk ik meer van mijn oma en vader, die in de textielwereld zat. 

16 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat dit nog bewaard is gebleven. Jouw eigen werk, maar vooral het schoollapje van je moeder. Ik kan me voorstellen dat dit de pronkstukken van je verzameling zijn. Bedankt dat je het liet zien.
    Groeten, joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het maakt niet uit van wie je het hebt zo lang je er zelf maar plezier en voldoening in hebt in welke handwerktechniek dan ook .
    Als jij het leuk vind is het goed
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk en bijzonder, zulke oude handwerkjes!!
    Liefs, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzondere borduurwerken laat je zien, prachtig zijn ze. Misschien is het een idee om het lapje van je moeder na te borduren over een draadje voor in de letterbak? Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Nienke, dat is een goed idee. Zo komt de letterbak wel vol.
      Groet MArgriet

      Verwijderen
  5. Wat leuk deze borduurwerkjes en dat je ze nog hebt.
    Wij hadden op de Ulo geen handwerken meer jammer genoeg.
    Leuk idee van Nienke om de letterlap voor je letterbak na te borduren.
    Succes
    gezellige zondagavond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi schoollapje van je moeder, fijn dat ze dat zo goed heeft bewaard en jij het nu hebt. Jouw kleedje is ook een hele mooie, leuk die schaduwtechniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig dat je het achoollapje van je moeder hebt! Mooi idee van Nienke om dit 1 over 1 na te borduren voor de letterbak!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke oude handwerkjes, schaduwborduren heb ik ook ooit geleerd maar is echt niks voor mij, vind ik helemaal niet leuk om te doen. Het merklapje van je moeder is heel mooi.
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rita, het is ook helemaal niet mijn ding, schaduwborduren. Ik denk dat ik het 50 jaar geleden ook niet leuk vond, maar het moest natuurlijk van de juf. Ik heb het ook niet in mijn pronkrol.
      Margriet

      Verwijderen
  9. Ach, wat leuk. Ja, onze moeder Aukje was geen handwerkster; ik heb dat van haar geërfd, ben het ook niet, maar heb andere kwaliteiten, nietwaar? Ik borduurde op de lagere school een speldenkussen en had alle kruissteekjes schots en scheef en breien lukte ook al niet best.
    Dat je dat handwerkje van de ULO nog hebt! Mijn speldenkussen is altijd door onze moeder gebruikt, weet niet meer waar het gebleven is, helaas.
    Groetjes van je zus Leidi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oude merklapjes blijven mooi om te zien.

    Het schaduw borduren is een techniek die altijd weer verrassend is en zeker de moeite waard om weer eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk, dat rode schoollapje van je moeder. Ik heb vanochtend juist net zo'n schoollapje van mijn moeder meegekregen. Ze heeft het geborduurd in 1937 en was toen ook 9 jaar. Het is bijna identiek aan het lapje hierboven. Misschien komt het wel van dezelfde handwerkjuf op dezelfde school, want zij heeft het ook in Leeuwarden geborduurd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tjergina,
      Wat bijzonder, een bijna identiek schoollapje van je moeder. Mijn moeder woonde in de Johan W. Frisostraat. Ze zat op een Christelijke school, maar ik weet niet waar die stond. Vast ergens in de buurt. Wie weet dezelfde juf.
      Groet Margriet

      Verwijderen
    2. Hallo Margriet,
      Mijn moeder zat ook op een christelijke school, volgens mij de Maria Louise school. Ik zal haar eens even vragen waar die stond. Leeft jouw moeder nog? Mijn moeder is 85.
      Groet, Tjergina

      Verwijderen
    3. Neen, mijn moeder leeft niet meer. Zij is geboren in 1921. Haar vader was leraar Nederlands op de Chr. HBS in Leeuwarden.
      Groet, Margriet

      Verwijderen