donderdag 13 juni 2013

The Celtic Sampler - Wallace

Een aantal jaren geleden ben ik hier aan begonnen. En omdat er ook zoveel andere handwerkzaken op mijn pad kwamen, bleef het maar liggen.
 En dat vind ik jammer.
Dus nu de draad weer opgepakt. 
Het is een Schots-Engelse sampler met werken uit de 16de en  17de eeuw.
 En bestaat uit twee delen:
 de Wallace en de Robertson van de The Needle's Prayse.
Ik borduur op 14 draads linnen met  Needlepoint Inc Silk garen, heel fijn om mee te borduren. En er wordt geborduurd met zilver en gouddraad.



Het is niet een project dat snel klaar is. Er is geen één kruissteek in verwerkt. Het merendeel bestaat uit de Queen stitchs ook wel Rococo steek genoemd. Een heel bewerkelijke steek.
Verder moeten er heel veel bijzondere steken geborduurd worden.
Je snapt dat het niet snel gaat. Ik borduur in een ring.
Dit is tot dusver het resultaat. O ja, de Robertson ligt ook nog te wachten.
Een hele uitdaging, maar daar hou ik wel van. En als het mooi weer is kan ik buiten borduren, dan heb ik goed licht. Maar nu waait het weer zo hard, het is ook nooit goed......

Fijne dag,
Margriet

14 opmerkingen:

  1. Hallo Margriet, Het is prachtig. Ik heb ook in de rococosteek gewerkt, zeer bewerkelijk maar erg mooi.Prachtig met dat zilvergaren.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er prachtig maar keimoeilijk uit Margriet! Zonder kruissteek, niks voor mij dus!
    Heel benieuwd of je zal volhouden deze keer!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, het ziet er echt heel mooi uit!! Maar wat klinkt het lastig! :o Veel succes! :)

    Liefs, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie en aparte sampler is dit. Echt een uitdaging. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van deze steek gehoord, maar dat moet op te zoeken zijn. Je hebt mij trouwens heel erg in de verleiding gebracht met je verwijzing naar al die mooie patronen. Was gelijk een half uurtje aan het kijken.
    Veel succes ermee en laat het ons aub nog eens zien als je verder bent.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ERg mooi .
    Ik heb hellaas weinig tijd/energie. om te handwerken.
    Huis verkoop klaar maken al het papier werk regelen(dit is mijn klus).
    Ik hoop binnen kort weer rustig te kunnen handwerken
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow Margriet, wat een mooie lap in prachtige kleuren en inderdaad zeer bewerkelijk qua steken.
    Heel veel succes met dit mooie project!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat een werk, en wat wordt die mooie...prachtig...
    lieve groet Christl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een erg mooi project, succes ermee! Ben benieuwd naar je vorderingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende lap Margriet, je bent ook al best ver. Je kunt toch zien dat je met zijde borduurt, de kleuren zijn anders dan met bijv. DMC. Liefs en groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Margriet
    Fijn om dit project hier op je blog tegen te komen.
    Ik maakte deze sampler ook een paar jaar geleden. Op 16 draads stof met DMC. Dit was misschien niet zo verstandig want het werd wel echt een gepriegel. Het resultaat is wel mooi. Als je wil stuur ik je de foto.
    De Robertson sampler ligt klaar en is mijn volgend project. Ik vind het echt een uitdaging om die oude merklapsteken te borduren. Het zijn meestal steken uit Engelse samplers, die dames konden er indertijd wat van.
    Groetjes, Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erica,
      Wat leuk dat je deze bijzondere merklap ook geborduurd hebt. Ik kreeg van Annemiek van de Handwerkboetiek het advies om op 14 draads linnen te borduren. En daar ben ik achteraf wel blij om, want het is idd een heel gepriegel. En ik vind het heel leuk om een foto van je te ontvangen. Mijn mailadres is nuttigehandwerken apenstaartje gmail.com.
      Groeten Margriet

      Verwijderen
  11. Prachtig borduurwerk Margriet.
    Wat ben je goed bezig om zo veel af te maken.
    Als alles klaar is mag je beginnen om het patroon van je vloerkleed te borduren.
    Past heel goed bij dit borduurwerk en je zult best nog wat borduurgaren over hebben om mee te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi wat ben je al ver.Het is echt een project wat je af en toe weer eens moet oppakken.Het word prachtig.Groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er nog best wel ingewikkeld uit, maar ook prachtig. Al die kleuren zorgen wel voor een afwisselend werkje. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen