donderdag 26 september 2013

Iers kant haken

Na 4 weken Italië wordt het wel weer tijd voor een berichtje. We stonden aan het meer van Trasimeno en daar las ik dit in een gids over de omgeving;

Museo del Merletto Isola Maggiore.
Iers -point kantklossen werd geïntroduceerd op het eiland in de vroege jaren 1900 door de Markiezin Elena Guglielmi en de lokale vrouwen werden zo bedreven in het maken van mooie stukken, dat zelfs de tsarina van Rusland en koningin Margaret hun fijne kant droegen. In de jaren 1960 was de kwaliteit van de kant zodanig en de verzoeken zo veel dat een aantal vrouwen van het eiland besloten er een business van te maken. Het museum op het eiland toont veel van de mooiste stukken die door deze talentvolle dames zijn gemaakt en u kunt nog velen van hen samen zien kantklossen in de zon voor hun huis.

Je snapt wel dat we daar natuurlijk naar toe moesten. Dus met de veerboot naar Isola Maggiore.





Helemaal niet kantklossen zoals ik dat ooit geleerd heb, maar er werd gehaakt. En hoe, met een hele dunne haaknaald en dun haakgaren van Anchor. Deze mevrouw zat dus lekker in de schaduw te haken. In het museum waren de prachtigste haakwerken te zien, inderdaad net kant. Op het wereld wijde web is veel te vinden over Iers kant haakwerk. Onderstaande foto's maakte ik in het museum. 










Fijne dag, Margriet

11 opmerkingen:

  1. zo dat ziet er mooi uit.
    Het is trouwens erg leuk om te doen .
    Ik heb ooit een gordijntje gehaakt.toen ik nog bij mijn ouders woonde het patroon stond in de ANNA. (1983/84)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welkom thuis Margriet :-)
    Wat laat je mooie fijne handwerken zien!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat er weer een blogje van je is!
    Wat is dit toch mooi haakwerk--lang geleden dat ik dat deed.Op mijn trouwdag had ik hiervan handschoentjes aan gemaakt door mijn Moeder.
    Bedankt voor het mee laten genieten.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelooflijk mooi, wie houdt zich daar nog mee bezig??? Wie heeft daar nog de tijd voor??? Maar het is supersupermooi!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Margriet dit is mooi maar o zo fijn kantwerk.Dank dat je het ons laat zien.Groet Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, dat is echt mooi zeg!! Wat leuk dat je naar dat museum bent geweest!! :) Prachtige foto's!

    Liefs, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend haakwerk, wist niet dat dat zo fijn kon. Ben helemaal weg van de top van de trouwjurk. Prachtige fotoreportage heb je gemaakt. Liefs en groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig haakwerk. nog moeilijker als kantklossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elma, ik vond kantklossen ook heel moeilijk hoor !

      Verwijderen
  9. Op het wereld wijde web is veel te vinden over Iers kant haakwerk...............

    En dan kom je terecht op mijn blog.................[ verbazing]
    Hoewel, zo vreemd is dat niet want er is verder nauwelijks iets over in het Nederlands.
    Het is een misverstand dat het moeilijker is dan kantklossen!
    En de techniek kan ook best gedaan worden met dikkere katoen.

    Maar jammer genoeg schijnt dat Iers Haakwerk in Nederland niet gedaan te worden. Ik heb antieke patronen vertaald van bijvoorbeeld mooie vlinders en bloemen etc. en stel die ook gratis beschikbaar. Maar ik heb nog niemand kunnen vinden die er daadwerkelijk mee aan de slag is gegaan.
    Dus............wil je een haakuitdaging: meld je op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Margriet,
    Ik ben helemaal weg van Iers haakwerk en wil mij dus aanmelden op je blog.Ik heb net een bloemetje gehaakt en het is goed gelukt.
    Groetjes, Rojette

    BeantwoordenVerwijderen