maandag 4 augustus 2014

Wol kaarden en Historische Dagen Verhildersum

Zaterdag 9 en zondag 10 augustus zijn weer de Historische Dagen op het landgoed Borg Verhildersum te Leens .

foto van website Verhildersum
                                 
Het thema voor die dagen is het Broodoproer, Het is 1830, en de belastingen worden alweer verhoogd. Ditmaal om de oorlog met België te betalen. Nog vele belastingverhoging zullen volgen, en als je weigert te betalen, wordt je werkplaats of je huis in beslag genomen! Combineer dit met de hoge graanprijzen, en het verklaart de vele onrusten op het Groninger platteland van 1830 - 1850. Deze gebeurtenissen vormen de inspiratie bron voor de Historische Dagen op Landgoed Borg Verhildersum te Leens. Ambachtslieden en landbouwtechnieken, een grote bakkersoven en familie op de Borg. Op zaterdag stoomdorsen, een houtzaagmachine en tractoren, op zondag koolzaad dorsen, theater te paard en schapen drijven. Hiernaast komt natuurlijk het hele landgoed weer tot leven, met muziek, dans, kostuums, toneel en verhalen vertellen. Historische Dagen, 9 en 10 augustus op Landgoed Borg Verhildersum te Leens, Groningen, van 10.30 tot 17.00u. (tekst overgenomen van website Verhildersum), hier vindt je meer informatie.

Tijdens die dagen kunnen kinderen een stokpaardje maken. Daarvoor werd materiaal gevraagd,  o.a. vulmateriaal.
Ik had nog  een hele vacht van een Drents heideschaap liggen. De wol vond ik te ruig om te spinnen en te grof als vulling voor poppen. Dus ben ik aan de was gegaan  en heb de afgelopen dagen de wol gekaard. Hetgeen nog een hele klus was. Maar mijn Louët kaardemolen heeft goed zijn best gedaan in samenwerking met mijn sterke rechterarm natuurlijk !

Wat wordt de wol mooi na het kaarden. Op bijgaande foto's kun je het goed zien. 





We hopen dat het weer een mooi evenement wordt. Beide dagen ga ik de bezoekers van een natje en een droogje voorzien. Misschien zien we elkaar wel.

Groet Margriet

4 opmerkingen:

  1. Een heel werkje lijkt me, wol kaarden, maar het resultaat zie je echt wel! Leuk om hiermee aan de slag te gaan. Succes daar op het evenement!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het mooi geworden nu het schoon en gekaard is, haast jammer om in de paardenhoofden te stoppen. Veel plezier a.s. weekend. Liefs en groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet deze wol er prachtig uit, mijn petje af voor het kaarden.
    Dat vereist nog al een sterke arm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap werkje Margriet! Ik wens je veel plezier komend weekend.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen